× Články Rozhovory Videá Fotogaléria Kontakt

Za novou úspešnou edíciou hokejových kartičiek toho stojí ozaj veľa!


04.02.2021

Každú extraligovú sezónu sprevádza niekoľko momentov, na ktoré sa priaznivci elitného slovenského hokeja tešia a smerujú naň všetku svoju pozornosť. Dozaista k ním patrí štart ligového ročníka, prestupové obdobie a v neposlednom rade začiatok play-off. V posledných rokoch k tomuto všetkému pribudol ďalší bod – vydanie najnovšej edície hokejových kartičiek. Tú aktuálnu, čerstvo vydanú nám vo všetkých smeroch priblížil marketingový manažér Tipos extraligy Kamil Kanás, generálny riaditeľ firmy SportZoo Daniel Mrva a nechýba ani vyjadrenie zberateľa Jána. 

 

Tohtoročná séria hokejových kartičiek je už v poradí piatou hlavnou edíciou. Ak by sme brali do úvahy i update série WinterClassic, respektíve AllStar, svetlo sveta uzrelo už celkovo sedem rôznych kolekcií. „Každá séria bola niečím špecifická. Hlavná kolekcia býva vždy najžiadanejšia a aj od jej úspechu sa odvíja update kolekcia. Jej úspech môžeme merať na základe rôznych ukazovateľov - kvalitatívnych alebo kvantitatívnych. Najúspešnejšia kolekcia je vždy tá aktuálna,“ v krátkosti sa ohliada za predošlými sériami Kamil Kanás a jedným dychom dodáva – „Ani tento rok nebude výnimkou. Svedčia o tom oba spomenuté ukazovatele. Kvalita, dizajn a vizuálna stránka kariet je na svetovej úrovni. Dovolím si neskromne tvrdiť, že spoločnosť SportZoo, ktorá pre nás vyrábala všetky kolekcie sa pomaly ale isto približuje kartičkám z NHL,“ skladá obrovský kompliment a chválu na margo výrobcu všetkých doteraz vydaných edícií. 

 

„Každou kolekciou sa snažíme posúvať level vyššie a teraz sa to podarilo vo viacerých smeroch. Zapracovali sme na dizajne obalov, prvýkrát sme pripravili atraktívne albumy s vnútornou potlačou a predovšetkým musím vyzdvihnúť brožúru kolekcie, ktorá sa už dúfam stala pevnou súčasťou všetkých našich kolekcií,“ rozrozprával sa o novinkách spojených s najnovšou kolekciou Daniel Mrva. Už tradičnou zmenou bol dizajn karty, ktorý sa opäť o čosi poopravil. „Samotné kartičky sú myslím z roka na rok krajšie, taktiež neustále pracujeme na zlepšovaní ich kvality a rôznych detailov, ktoré bežní zberatelia asi príliš neregistrujú ale pre nás sú veľmi podstatné. Stále je určite čo zlepšovať, máme veľa nápadov ako sa posúvať ďalej, no výroba kartičiek na takejto úrovni je zložitý proces a každá zmena vyžaduje určité obdobie,“ vysvetľuje generálny riaditeľ firmy SportZoo. 

 

Nerátajúc brožúru, najbadateľnejšie zmeny sa, samozrejme, týkajú samotných setov rôznych kartičiek. Najviac obľúbené pochopiteľne ostali, no zberatelia sa opäť raz dočkali zaujímavých noviniek. „Významnú úlohu pri nových dizajnoch určite zohráva náš nový šikovný grafik Erik, ktorý sa pod tieto dizajny podpísal a sme nesmierne radi, že je súčasťou nášho tímu. Výber setov sa snažíme poňať tak, aby nemala kolekcia len vizuálnu hodnotu, ale aj obsahovú. Aby si zberateľ pri listovaní vyzbieraného albumu mohol zaspomínať na sezónu a prečítať si z kartičiek rôzne zaujímavosti, preto sme kolekciu doplnili aj o set Season Highligts, v ktorom určite plánujeme pokračovať,“ prezrádza. Okrem podpory zo strany nadšencov kartičiek prostredníctvom ich samotnej kúpy, sa s jednotlivými sériami spájajú aj priamo. Ako Mrva spomína, niektoré z ideí dorazili priamo od zberateľov. „Inšpiráciu tiež hľadáme v špecifikách, ktoré ponúka aktuálna sezóna. V tomto prípade to je určite veľký príliv hráčov z Ameriky a tak vznikol krásny set Intercontinental venovaný práve týmto hráčom. Častokrát nám rôzne nápady píšu aj samotní zberatelia a musím priznať, že aj v tomto prípade nám prvotnú myšlienku vnukol zberateľ Patrik.“

 

 

Z obyčajných príprav dobrodružná cesta za legendami 

Pri poslednej vydanej edícii – AllStar, nastalo niekoľko problémov spojených s predčasným koncom ligového ročníka a odcestovaním hráčov, prevažne legionárov do svojich domovín. Hľadať sa museli adekvátne alternatívy, aby sa finalizácia kolekcie nespomaľovala. Napokon niektoré podpis karty dočasne nahradili tie výmenné, za ktoré neskôr zberateľ obdržal, čo mu patrí. Zaobišla sa príprava tentokrát bez komplikácií? „Veľmi rád by som chcel na túto otázku odpovedať kladne. Ale keďže sa jedná o logisticky náročnú operáciu, nevyhli sme sa komplikáciám. Sezóna začínala o mesiac neskôr. Napriek tomu sme mali všetko pripravené na vydanie kolekcie pred Vianocami. Nebyť COVIDU, aj by sa nám to podarilo. Žiaľ, pandémia zasiahla aj našich dodávateľov - konkrétne tlačiarne a baliarne. Jediná možnosť bola posunúť kolekciu na koniec januára. Som veľmi rád, že všetci zberatelia aktuálnu situáciu pochopili,“ vraví Kanás. Ani tento rok medzi možnými úlovkami zberateľov nechýbajú podpisy legiend, ktoré v minulosti brázdili klziská slovenskej najvyššej hokejovej súťaže. Marketingový manažér extraligy musel obetovať naviac zo svojho voľného času a naplánovať si malý okružný výlet po Slovensku. Cieľom však nebolo spoznávanie jeho krás v období pandémie. „Podpisovanie kartičky nám tak netradične nerobilo až také vrásky. Okrem setu Authentic Intercontinental (podpisové nálepky), sú všetky kartičky podpísané priamo hráčmi. Podarilo sa nám získať podpisy od extraligových hokejových legiend, čo som veľmi rád. Za niektorými som cestoval osobne a bolo veľmi zaujímavé nazrieť do života hokejistov, ktorí boli svojho času ligovými hviezdami. Momentálne sa im až toľko pozornosti nedostáva. Preto som rád, že sme im za ich prínos extralige poďakovali aspoň symbolicky kartičkami.“

 

Príležitostný zberateľ či laik v tejto oblasti vidí za tvorbou kartičky iba vyhľadanie vhodnej fotografie a sadnutie k tlačiarni. V skutočnosti sa za tým skrývajú týždne náročnej a mnohokrát svojim spôsobom otravnej práce. „Častokrát sa stretávame s reakciami zberateľov, ktorí vnímajú výrobu kartičiek ako tlač papiera na domácej tlačiarni a nechápu, čo na tom môže tak dlho trvať,“ potvrdzuje úsmevný moment Daniel Mrva. Ako to však naozaj funguje? Ak by sme mali proces výroby popísať detailne, zrejme by sme tu boli ešte veľmi dlho. „V skratke - celý proces začína stanovením setov, balení a ich plnení, prevedením kartičiek, popri tom sa už pripravujú dizajny, fotia zápasy, pripravujú texty na kartičky, obaly, pred odoslaním dát do tlače viacstupňové korektúry. Po odoslaní kartičiek do výroby pripravujeme marketingovú kampaň, materiály do kartičiek, no a akonáhle dostaneme prvé kartičky z výroby, začína nekonečný proces mixovania a následne balenia finálnych produktov,“ snaží sa jednoducho, no už i tak náročne popísať neľahký a zdĺhavý proces výroby. 

 

 

Z nenápadnej skupinky gigant vo svojej oblasti

Pred pár rokmi sme o firme SportZoo počuli iba v spojitosti s vydaním prvej série kartičiek zameraných na najvyššiu slovenskú hokejovú súťaž. Dnes si služby firmy vyrábajúcej populárne zberateľské športové kartičky vyhliadlo hneď niekoľko veľkých líg či organizácií. Za zmienku rozhodne stojí česká futbalová Fortuna liga i čoraz populárnejšia organizácia Oktagon MMA. Čo stojí za rýchlym progresom a na čo ďalšie sa môžeme tešiť? „Za toto všetko patrí v prvom rade obrovská vďaka našim verným zákazníkom - zberateľom, ktorí nás podporujú a zachovali priazeň aj v tejto neľahkej dobe. To, že sa tie najdrahšie produkty aktuálnej kolekcie Tipos extraligy vypredali v podstate za 24 hodín ešte stále predychávame. Vnímame to ako obrovský záväzok a motiváciu neustále pracovať na zlepšovaní našich produktov. Je to aj zásluha nášho šikovného tímu, vďaka ktorému sa môžeme čoraz viac rozširovať aj do zahraničia, čo je momentálne našim hlavným cieľom. Máme rozbehnuté rôzne zaujímavé jednania, ale konkretizovať ešte nemôžem. V najbližšom období však potešíme slovenských futbalových fanúšikov, keďže sa naši reprezentanti prebojovali na EURO, a prekvapíme aj hokejových fanúšikov jednou menšou kolekciou, ktorú by asi nikto teraz nečakal,“ špeciálne prezrádza informáciu, ktorá poteší nejedného vášnivého zberateľa. 

 

Takým je aj Ján.  „Ja ako zberateľ sa teším na každú novú kartu, ktorá mi pribudne do zbierky. A nezáleží na tom, aká karta to je. Samozrejme, najlákavejšie sú letters a kapitánske ´C´ - to je pre mňa úplne top karta tejto kolekcie.“ Niekto sa k hobby tradičnému prevažne za veľkou mlákou dostane cez priateľov, iný úplne náhodou. Do spomínanej druhej kategórie sa radí aj náš respondent. „So zbieraním kartičiek som začal celkom náhodou,“ smeje sa Ján. „Keď vychádzala prvá séria hokejových kariet v sezóne 2016/2017, kúpil som pár balíčkov s tým, že si vyzbieram tím, ktorému fandím. Pri otváraní balíčkov som tomu tak prepadol, že som nakoniec vyzbieral celú kolekciu,“ poodhaľuje príbeh viažuci sa k jeho prvým kartám. Od spomínanej doby ubehlo už takmer päť rokov – to je čas dostatočný na to, aby jeho talón obsahoval niekoľko cenných kúskov, o to viac pri exkluzívnom plnení tých extraligových. „Výrobcovia posúvajú každým rokom karty o level vyššie. Za najcennejšie kúsky v mojej zbierke považujem letters karty - podarilo  sa mi vyzbierať tri kompletné mená. Zabudnúť nesmiem na podpis, jersey a autopatch karty hráčov ako Suchý, Nagy či Radivojevič, ktorí už ukončili aktívnu kariéru, sú pre mňa veľmi vzácnymi kúskami.Hodnota mojej zbierky je hlavne v zážitkoch a emóciách, ktoré  mi zberanie hokejových kariet prináša. To je tá pravá hodnota mojej zbierky,“ sympatickými slovami zakončuje svoje rozprávanie a tému vyzbieraných kúskov. 

 

 

Prvá vlna predaja ukončená

Tohtoročná edícia hokejových kartičiek Tipos extraliga 2020/21 vznikla znovu v spolupráci ligy s firmou SportZoo, ktorá preň kolekcie vyrába. Vzhľadom na pandémiu a opatrenia s ňou spojené sa systém predaja trochu pozmenil. „Tento rok priniesol novinku, a to predaj Exclusive a Premium boxov cez úplne nový eshop na webovej stránke SportZoo. Fanúšikom môžem odkázať, že predaj sa osvedčil a bude tam prebiehať aj v budúcnosti. Momentálne máme pár hodín od začiatku predaja a sme vypredaní,“ spokojne so zadosťučinením odkazuje Kamil Kanás. Fanúšikovia, ktorým sa boxy neušili nemusia ani zďaleka zúfať. V hre sú stále obľúbené hobby boxy. Tie sa do predaja dostanú v sieti Kaufland hneď, keď to situácia dovolí. „V prvom rade by som sa chcel poďakovať nášmu partnerovi Kaufland, ktorého predajne tvoria najmasovejšie predajné miesta hokejových kartičiek na Slovensku. Všetky obchodné reťazce sa musia striktne riadiť nariadeniami vlády, ktoré aktuálne platia do 7. februára. Hneď ako sa opatrenia uvoľnia, kartičky a albumy pôjdu do predaja. Momentálne sú naskladnené na centrálnom sklade a postupne budú rozdistribuované do vybraných predajní Kaufland,“ oboznamuje v úplnom závere s podstatnou a potešujúcou informáciu.

 

autor: Silvester Bobko | grafika: Kristína Prievalská

PODOBNÉ ČLÁNKY